Thursday, November 4, 2010

Piala suka-suka SMK Tandek

Apalah punya malang nasib saya kerana tidak dapat mengikuti Beregu Jemputan SMK Tandek piala Hasyahfiqa Jaya. Setelah berlatih sekian lama, sehari sebelum kejohanan saya kena ceret beret pula. Lemas seluruh badan dan demam. Beberapa minggu kemudian satu lagi anjuran SMK Tandek iaitu Piala Suka Suka untuk guru2 SMK Tandek sahaja dan beberapa orang luar yang berpartner dengan Guru SMK Tandek. Sekali lagi kejadian pelik menimpa saya, bahu kanan saya terasa sakit sampai tak boleh diangkat. Saya hanya merasa sakit selepas saya bangun tidur. Tak tau pula puncanya. Walau bagaimanapun saya sempat mengikuti piala suka2 itu walaupun tangan saya masih sakit belum sembuh sepenuhnya. Cgu Samuel mengajak saya berpartner dengannya walaupun saya memberi alasan sakit tangan.
Saya mempunyai prinsip ketika bermain. Walaupun saya bermain untuk enjoy dan kesihatan, tapi saya tetap mengutamakan kemenangan. Saya tidak mau main untuk kalah, maka itulah saya sentiasa berusaha untuk bermain dengan penuh tumpuan. Ketika kejohanan piala suka suka ini diadakan, kami dah juara dalam kumpulan, main dua kali (menang). Memandangkan tangan saya mula sakit, saya memberi cadangan agar peringkat seterusnya dijalankan keesokan harinya. Tapi tiada siapa yang bersetuju dengan saya. Persoalannya kenapa kejohanan itu perlu ditamatkan secara terburu2? keesokan harinya adalah cuti, semua orang pun free. Inilah yang saya maksudkan bermain secara tidak enjoy. Hanya mengutamakan kemenangan walaupun terpaksa bermasam muka dengan rakan2 lain. Oleh kerana partner saya demam selesema, dan kebetulan pula tangan saya mula sakit lagi, akhirnya kami kalah pusingan seterusnya dengan pasangan Roimin dan Rajis street set. Saya dengan mr padis pernah menang dengan pasangan roimin dan rajis sebelum ini.
pada pendapat saya, pertandingan kali ini lebih mengutamakan cepat siap dan bukannya bermain mengikut kemampuan. Oleh kerana keadaan tangan saya yang sakit dan tidak dapat meneruskan permainan pada malam itu, maka saya coba berbincang dengan urusetia untuk bermain keesokan harinya, tapi sangat mengecewakan kerana mereka tetap mau menghabiskan game malam itu juga. Walaupun dah bermain banyak game (set), mereka tetap mau meneruskan untuk menamatkan dengan cepat pertandingan itu. Seingat saya tidak ada pertandingan seperti itu di mana2 yang main melebihi dua peringkat. Biasanya sehari hanya satu peringkat sahaja, tapi ini pemain yang dah cedera, hampir2 putus nafas pun dipaksa bermain. Main untuk apa ini?... sebenarnya setiap pertandingan diadakan untuk menguji kebolehan seseorang.

1 comment:

  1. utamakan keselamatan diri..saya pernah mengikuti pertandingan bola sepak..bila itu pasukan penganjur kalah..itu piala yang besar diorang ganti dengan satu kotak maggie untuk johan lepas itu..piala besar diorang simpan..lebih kuranglah dengan cerita piala suka-suka badminton smk tandek ni

    ReplyDelete